کورک چیست
پوست و مو

کورک، علت و درمان

()

کورک یک برامدگی دردناک و پر از چرک است که وقتی باکتری‌ها یک یا چند فولیکول مو را آلوده و ملتهب می‌کنند، در زیر پوست شما به وجود می‌آید. کفگیرک، مجموعه‌ای از جوش‌هاست که ناحیه‌ای از عفونت را زیر پوست تشکیل می‌دهد.

کورک‌ها، معمولا به صورت برآمدگی‌های قرمز یا ارغوانی حساس شروع می‌شوند. برجستگی‌ها به سرعت پر از چرک شده، بزرگتر و دردناک‌تر می‌شوند تا زمانی که پاره شوند و تخلیه چرک آن‌ها صورت گیرد. مناطقی که بیشتر تحت تاثیر کورک و کفگیرک قرار می‌گیرند عبارتند از صورت، پشت گردن، زیربغل، ران‌ها و باسن.

درمان کورک در خانه کار چندان سختی نیست. اما سعی نکنید آن را با شی نوک تیز تحریک کنید یا فشار دهید؛ چرا که این کار موجب پخش شدن عفونت خواهد شد. در ادامه به توضیحاتی کورک، علت و درمان آن خواهیم پرداخت.

علائم کورک

علائم کورک و تمایز آن با کفگیرک

کورک می‌تواند در هر جایی از پوست شما رخ دهد. اما عمدتا در نواحی که رویش مو در آنجا وجود دارد مانند صورت، پشت گردن، زیربغل، ران‌ها و باسن ظاهر می‌شود. افراد در این نواحی بیشتر عرق می‌کنند و دچار اصطکاک پوستی هستند.

علائم و نشانه‌های یک کورک معمولا عبارتند از:

  • یک برامدگی قرمز و دردناک که سایز آن از کوچک شروع می‌شود و می تواند تا بیش از دو اینچ (5 سانتی متر) بزرگ شود.
  • قرمز، ارغوانی یا متورم شدن پوست اطراف برآمدگی
  • افزایش سایز برآمدگی در طی چند روز به علت پر از چرک شدن آن
  • ایجاد یک نوک زرد مایل به سفید که در نهایت پاره می‌شود و به چرک اجازه ی تخلیه می‌دهد.

از طرف دیگر یک کفگیرک درواقع مجموعه‌ای از کورک‌هاست که ناحیه‌ای از عفونت را تشکیل می‌دهد. در مقایسه با کورک‌های منفرد، کفگیرک‌ها موجب عفونت شدیدتر و عمیق‌تر می‌شوند و احتمال بیشتری دارد که جای آن باقی بماند. افرادی که دارای کفگیرک هستند اغلب به طور کل احساس ناخوشی دارند و ممکن است تب و لرز را نیز تجربه کنند.

علت ابتلا به کورک

اغلب کورک‌ها توسط باکتری استافیلوکوکوس اورئوس ایجاد می‌شوند. استافیلوکوکوس اورئوس نوعی باکتری است که معمولا روی پوست و درون بینی یافت می‌شود. برآمدگی با جمع شدن چرک در زیر پوست ایجاد می‌شود. کورک‌ها گاهی اوقات در محل‌هایی که پوست دچار جراحت یا گزیدگی پشه شده است نیز ایجاد می‌شوند. چرا که این محل‌ها، محیط را برای ورود باکتری‌ها هموار کرده و به آن‌ها اجازه‌ی ورود آسان می‌دهند.

عوامل خطر کورک

اگرچه هرکسی، ازجمله افراد سالم، ممکن است به کورک یا کفگیرک مبتلا شوند، عوامل زیر می‌توانند خطر ابتلا به کورک را افزایش دهند:

تماس فردی:  اگر با فردی زندگی می‌کنید که دچار کورک یا کفگیرک است، شما با احتمال بیشتری به عفونت دچار خواهید شد.

دیابت: ابتلا به این بیماری، مبارزه با عفونت، از جمله عفونت‌های باکتریایی پوست را برای بدن دشوارتر می‌کند.

سایر بیماری‌های پوستی: از آنجا که بیماری‌های پوستی به سد دفاعی پوست شما آسیب می‌رسانند، مشکلات پوستی مانند آکنه و اگزما، شما را مستعد ابتلا به جوش و کفگیرک می‌کنند.

سیستم ایمنی معیوب: اگر سیستم ایمنی بدن شما به هر دلیلی ضعیف شده باشد، شما بیشتر مستعد ابتلا به کورک و کفگیرک خواهید شد.

عوارض جدی کورک

باکتری‌های یک جوش یا کفگیرک می‌توانند وارد جریان خون شما شده و به سایر قسمت‌های بدن شما بروند. عفونت در حال گسترش، که معمولا به عنوان مسمومیت خون (سپسیس) شناخته می‌شود، می‌تواند منجر به عفونت‌های عمیق در بدن شما مانند قلب ( اندوکاردیت) و استخوان (استئومیلیت) شود.

راه‌های پیشگیری از کورک و کفگیرک

همیشه نمی‌توان از کورک جلوگیری کرد، به خصوص اگر سیستم ایمنی ضعیفی دارید. اما اقدامات زیر ممکن است به شما در جلوگیری از عفونت استاف کمک کند:

– دست‌های خود را به طور مرتب با صابون ملایم بشوئید یا از ژل ضدعفونی حاوی الکل استفاده کنید. شستن دقیق دست‌ها، بهترین دفاع در برابر میکروب هاست.

– زخم‌ها را پوشیده و بریدگی‌ها و ساییدگی‌ها را تمیز نگه دارید و با باندهای استریل و خشک بپوشانید. این کار را تا خوب شدن زخم ها ادامه دهید.

– از اشتراک گذاری وسایل شخصی خود خودداری کنید. حوله، ملحفه، تیغ، لباس، تجهیزات ورزشی و سایر وسایل شخصی خود را به اشتراک نگذارید. عفونت استاف می‌تواند از طریق اشیا و همچنین از فردی به فرد دیگر سرایت کند. اگر بریدگی یا زخم دارید، حوله‌ها و ملحفه‌های خود را با استفاده از مواد شوینده و آب داغ با سفیدکننده بشویید و در خشک کن داغ خشک نمایید.

درمان کورک

درمان و کنترل کورک

استفاده از کمپرس گرم و نیز رعایت بهداشت به عنوان اولین خط درمان به افراد دارای کورک و کفگیرک بدن توصیه می‌شود.

از آنجا که کورک در اثر چربی بیش از حد و تجمع باکتری‌ها و چرک ایجاد می‌شود. استفاده از محصولات مراقبتی پوستی درمانی با هدف متعادل ساختن چربی پوست و دارای خواص آنتی باکتریالی، نیز در مسیر درمان کورک بسیار کمک کننده است.

اسپری ضد جوش بدن دمودکسیلین به دلیل داشتن ترکیبات تخصصی، به طور همزمان ترشح چربی پوست را کنترل نموده و با خاصیت ضد باکتری خود عفونت استاف را در کورک درمان می‌نماید. این اسپری، محصولی است که بدون ایجاد عارضه جانبی یا حساسیت پوستی، ترشح چربی اضافی پوست را کنترل و فعالیت باکتری استافیلوکوکوس را مهار می‌کند. همچنین این محصول به طور موثر کورک را درمان کرده و در صورت استفاده طولانی مدت، جای کورک را نیز از بین می‌برد.

از جمله محصولات موثر دیگر در درمان کورک، شامپو ضدجوش بدن دمودکسیلین است. از آنجا که افراد مبتلا به کورک باید در حفظ بهداشت بدن خود دقت داشته باشند؛ شامپو بدن دمودکسیلین به عنوان محصولی موثر به ضدعفونی کردن پوست این افراد کمک می‌کند. استفاده از شامپو بدن ضد جوش دمودکسیلین به طور مرتب سبب پیشگیری از ابتلا به کورک‌ها و کفگیرک‌ها خواهد شد. شما همچنین می‌توانید جهت تکمیل درمان کورک بدن، از این شامپوی بدن استفاده نمایید.

چه زمانی لازم است به پزشک مراجعه نمایید؟

شما خودتان معمولا می‌توانید یک کورک کوچک را درمان نمایید. اما درصورتیکه در مدت زمان کمی به تعداد زیادی کورک مبتلا شده‌اید بهتر است تا به پزشک مراجعه نمایید.

همچنین در موارد زیر توصیه می‌شود تا به پزشک مراجعه کنید:

  • کورک روی پوست صورت شما ظاهر شده یا بینایی شما را تحت تاثیر قرار داده است.
  • به سرعت بدتر می‌شود یا بسیار دردناک است.
  • باعث تب شده است.
  • با وجود درمان‌های خانگی بزرگتر می‌شود.
  • طی دو هفته گذشته خوب نشده است.
  • کورک به طور مجدد عود کرده است.

 

منبع: wikihow

چقدر مقاله ما واستون کمک کننده بود؟

برای ثبت نظر روی ستاره کلیک کنید.

میانگین نظرات / 5. تعداد نظرها

تا الان کسی نظرش رو در مورد این پست به ما نگفته! شما اولین نفر باشید.

0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش همه