سریع ترین درمان گل مژه
پوست و مو

سریعترین درمان گل مژه چیست؟

()

گل مژه به توده‌ی روی پلک که در اثرعفونت باکتریایی ایجاد شده باشد، گفته می‌شود. اگرچه که گل مژه‌ها می‌توانند دردناک و ناراحت کننده باشند، اقدامات زیادی برای درمان و پیشگیری از آن‌ها وجود دارد. گل مژه‌ها به واسطه‌ی یک عفونت باکتریایی در غده چربی یا فولیکول مو روی پلک شما ایجاد می‌‌شوند. این غدد و فولیکول‌ها با سلول‌های مرده پوست و دیگر مواد زائد مسدود می‌شوند. گاهی اوقات، باکتری‌ها درون این غدد و فولیکول‌ها به دام افتاده و باعث ایجاد عفونت می‌شوند. این اتفاق منجر به ایجاد یک توده متورم و دردناک به نام گل مژه خواهد شد. از آنجا که افراد حتی درصورت مراقبت زیاد از چشمان خود، بازهم در معرض گل مژه زدن قرار دارند، ازین جهت دانستن سریعترین درمان گل مژه خالی از لطف نیست. با ما همراه باشید تا در این مقاله با سریعترین درمان گل مژه آشنا شوید.

گل مژه چیست؟

گل مژه یک توده قرمز رنگ در لبه بیرونی پلک است. زمانی که یک غده یا فولیکول مسدود و عفونی شود، مملو از چرک و سلول‌های التهابی خواهد شد. این توده به لمس و نور حساس شده و می‌تواند بسیار دردناک باشد. همچنین معمولا گل مژه همراه با خارش می‌باشد.

عامل ایجاد گل مژه چیست؟

اغلب گل مژه‌ها توسط استافیلوکوکوس ایجاد می‌شوند. استافیلوکوکوس نوعی باکتری است که روی پوست افراد زندگی می‌کند و در اغلب موارد بی خطر است. زمانی که باکتری‌ها به چشم شما منتقل می‌شوند و در غده یا فولیکول مو به دام می‌افتند، باعث ایجاد عفونت خواهند شد.

نقش دمودکس در ایجاد گل مژه

نقش انگل دمودکس در ایجاد گل مژه چیست؟

علاوه بر باکتری‌ها، انگل‌های دمودکس نقش به سزایی در ایجاد یا تشدید گل مژه چشمی دارند.

غدد سباسه، غدد تولیدکننده چربی در پوست ما هستند. انگل‌های دمودکس از سبوم تولید شده توسط غدد تغذیه می‌کنند و درواقع بخشی از چرخه زندگی خود را در فولیکول‌های موی انسان می‌گذرانند. این کنه‌ها مانند باکتری‌های استافیلوکوک که باعث ایجاد گل مژه می‌شوند، میکروسکوپی هستند. انگل‌های دمودکس به طورعادی طول عمر نسبتا کوتاهی دارند و در اغلب مواقع حضور آن‌ها با تعداد کم روی پوست بلامانع است. در واقع تقریبا همه‌ی انسان‌های بالغ، بی‌توجه به اینکه در کجای جهان زندگی می‌کنند، انگل‌های دمودکس را بر پوست خود حمل می‌کنند.

گل مژه وقتی به وجود می‌آید که این انگل‌ها می‌میرند. از آنجا که انگل‌های دمودکس سیستم دفعی ندارند، مواد زائد بدن خود را تا زمان مرگ در بدن خود نگه داشته و پس از مرگشان، این مواد را یکباره بر سطح پوست آزاد می‌کنند. زمانی که جمعیت کنه‌های دمودکس افزایش می‌یابد، میزان بسیار بیشتری از مواد دفعی کنه‌های دمودکس روی پوست یا درون آن رها می‌شود. در چنین شرایطی و نیز هنگامی که فرد دارای سیستم ایمنی ضعیف باشد، مستعد ابتلا به عفونت‌های باکتریایی خواهد شد و این مواد زائد می‌تواند سبب بیماری‌های چشمی شود.

از طرفی انگل‌‌های دمودکس با حمل باکتری‌های استافیلوکوکوس بر سطح خود نقش مهمی در ایجاد و گسترش گل مژه دارند. بنابراین سریعترین درمان گل مژه، هدف قرار دادن دمودکس‌ها و باکتری‌های مستقر در چشم است.

جهت جلوگیری از ابتلا به گل مژه چشمی چه کارهایی می توان انجام داد؟

راه‌هایی که با انجام آن‌ها می‌توان از ابتلا به گل مژه چشمی جلوگیری کرد:

  • از دست زدن یا مالیدن چشم‌های خود جلوگیری کنید.
  • در صورت ابتلا به بیماری‌های بلفاریت چشمی، رزاسه، درماتیت سبوره و اختلال عملکرد غدد میبومین آن را درمان کنید.
  • لنزهای چشمی خود را تمیز و ضدعفونی نگه دارید.
  • قبل از دست زدن به لنزچشمی ، دستان خود را بشوئید.
  • دستان خود را با صابون و آب گرم بشویید یا از ضدعفونی کننده دست حاوی الکل استفاده کنید.

برخی از اقدامات احتیاطی که باید در حین مبتلا شدن به گل مژه انجام دهید عبارتند از:

  • دستان خود را مرتب بشوئید.
  • تمام لوازم آرایشی قدیمی مربوط به چشم را دور بریزید.
  • از لنزهای تماسی چشمی استفاده نکنید.

درمان سریع گل مژه

درصورت ابتلا به گل مژه، سریعترین درمان گل مژه چیست؟

معمول‌ترین دارو برای درمان گل مژه آنتی بیوتیک‌ها هستند. آنتی بیوتیک‌ها می‌توانند عفونت را از بین ببرند، اما قادر به از بین بردن جمعیت انگل‌های دمودکس نیستند. جمعیت انگل‌های دمودکس را می‌توان با استفاده منظم از محصولات دمودکسیلین کاهش داد. این محصولات دارای ماده موثره حاوی 4-terpineol یا T4O هستند. T4O که مشتق شده از روغن درخت چای است به عنوان بهترین راه برای مبارزه با دمودکس چشمی و درمان گل مژه شناخته شده است.

جهت پیشگیری و درمان گل مژه چشمی بهترین راهکار، کنترل جمعیت دمودکس‌ها در پوست است. جهت درمان گل مژه در خانه سعی کنید برای تمیز کردن پوست صورت خود از ژل شست و شوی دمودکسیلین استفاده کنید و هنگام شست و شو چشمان خود را بسته و پلک‌های خود را با این ژل به آرامی شست و شو دهید.

در صورتی که علاوه بر گل مژه، مژه و ابروهای شما دارای شوره و پوسته است، می‌توانید برای درمان گل مژه از محلول پوست دمودکسیلین بر روی گوش پاک کن اسپری کرده و به ابرو و پلک خود بمالید.

توجه داشته باشید، کرم‌های دورچشم به علت غنی بودن از مواد تقویت کننده پوست و دارا بودن چربی، منبع غذایی دمودکس محسوب می‌شوند. پس از استعمال این کرم‌ها روی پوست، دمودکس‌ها از آن‌ها تغذیه کرده و به تکثیر و زیادشدن می‌پردازند. پس بهتر است در صورت تمایل به استفاده از کرم دورچشم، از کرم دورچشم درمانی دمودکسیلین استفاده نمایید. این محصول علاوه بر خاصیت روشن کنندگی، سفت کنندگی، ضد تیرگی، جلوگیری از چین و چروک و آبرسان بودن، دارای خواص کنترل کنندگی جمعیت انگل دمودکس روی پوست می‌باشد.

به عبارتی استفاده از محصولات دمودکسیلین، به واسطه‌ی از بین بردن انگل‌های دمودکس به عنوان سریع‌ترین درمان گل مژه شناخته می‌شود.

مرور کلی:

اگر در نزدیک بن مژه‌ها یا پلکتان متوجه حضور یک برآمدگی قرمز و دردناک شبیه به جوش شده‌اید، به احتمال زیاد شما دارای گل مژه هستید و سریعترین درمان گل مژه در خانه را باید انجام دهید. استفاده از محصولات دمودکسیلین به عنوان سریعترین درمان گل مژه پیشنهاد می‌شود. در این میان روش‌هایی از قبیل استفاده از کمپرس گرم توصیه می‌شود. پارچه‌‌ای گرم را می‌توان به عنوان کمپرس برای کمک به باز کردن غده یا فولیکول مسدود شده و کمک به تخلیه آن استفاده کرد. گل مژه را هرگز نباید فشار داد، زیرا می‌تواند سبب گسترش بیشتر باکتری‌ها شده و باعث عفونت ثانویه گردد. گل مژه‌ معمولا خودبخود برطرف می‌شود اما درصورتی که گل مژه درمان نشود، ممکن است تبدیل به توده‌ای دائمی شده و نیاز به مداخله جراحی باشد.

چقدر مقاله ما واستون کمک کننده بود؟

برای ثبت نظر روی ستاره کلیک کنید.

میانگین نظرات / 5. تعداد نظرها

تا الان کسی نظرش رو در مورد این پست به ما نگفته! شما اولین نفر باشید.

0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش همه